• درباره ما
  • سفارش تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما
آگهی
تبریز بیزیم : پایگاه خبری استانی و شمال غرب
  • خانه
  • اخبار
  • تبلیغات
  • ورود کاربر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
تبریز بیزیم : پایگاه بازتشر خبری استانی و شمال غرب
  • خانه
  • اخبار
  • تبلیغات
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
تبریز بیزیم : پایگاه خبری استانی و شمال غرب
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه امنیت

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

تیم تبریز بیزیم توسط تیم تبریز بیزیم
جولای 11, 2025
0 0
مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

سال هاست از قیمت گذاری دستوری می گوییم ،واقعیت این است که قیمت‌گذاری دستوری یک آفت جدی برای بازار خودرو است که حدود ۱۳ تا ۱۴ سال است که این وضعیت ادامه دارد.

در تمام این سال‌ها، همواره شاهد فاصله‌ی فاحش میان قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد خودرو بوده‌ایم؛ چه در خودروهای داخلی و چه در محصولات مونتاژی. این فاصله، نه‌تنها طبیعی نیست، بلکه یکی از نتایج مستقیم سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری است. (تأکید می‌کنم این توضیح به هیچ‌وجه توجیهی برای عملکرد ضعیف خودروسازان نیست، بلکه صرفاً واکاوی دلایل بروز این وضعیت است).

قیمت بازار، در واقع بازتاب واقعی تورم و شرایط اقتصادی کشور است؛ قیمتی که از دل داد و ستد میان خریدار و فروشنده در بازار آزاد شکل می‌گیرد. در حالی که هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است ( از تأمین مواد اولیه گرفته تا هزینه‌های لجستیکی و حتی هزینه‌های ناشی از دور زدن تحریم‌ها ) اماهنوز قیمت‌ها به صورت دستوری و غیرواقعی تعیین می‌شوند. در نتیجه خودروسازها برای ادامه‌ی حیات مجبور به درخواست افزایش قیمت می‌شوند؛ مسیری که هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شود.

روند هم به این صورت است که خودروساز درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت ارائه می‌دهد، شورای رقابت آن را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ارجاع می‌دهد و در نهایت وزارت صمت تصمیم نهایی را می‌گیرد. اما این چرخه کاملاً غلط و ناکارآمد است. نمی‌توان با این مدل ناقص، بازار را تنظیم کرد. تکرار این فرآیند فقط باعث افزایش فشار بر مصرف‌کننده می‌شود، بدون آن‌که مشکلی حل شود.

تا زمانی که قیمت خودرو به‌طور کامل آزاد نشود، این دور باطل ادامه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که آزادسازی قیمت در کوتاه‌مدت ممکن است تبعات تورمی به‌همراه داشته باشد، اما در بلندمدت موجب شفافیت در بازار و کاهش سوداگری می‌شود. آزادسازی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد به حدود ۳ تا ۵ درصد برسد. در چنین شرایطی، مصرف‌کننده دیگر تمایلی به خرید حواله، شرکت در قرعه‌کشی یا خرید از بازار سیاه نخواهد داشت و همین امر، بخش بزرگی از سوداگری را حذف می‌کند.

اما آزادسازی قیمت به‌تنهایی کافی نیست. باید همزمان سازوکار فروش خودرو هم اصلاح شود. یعنی فروش مستقیم خودرو( چه داخلی، چه وارداتی و چه چینی )باید مجدداً به خود شرکت‌های خودروساز واگذار شود، نه اینکه از طریق سامانه‌های لاتاری‌محور و غیرشفاف انجام گیرد. تجربه‌ی فروش از طریق سامانه‌های ثبت‌نام، قرعه‌کشی، فروش حواله و موارد مشابه نه‌تنها ناکارآمد بوده، بلکه بستری برای انواع رانت و فساد فراهم کرده است.

در دوره‌های اخیر، شاهد مطرح شدن فروش خودرو در بورس کالا نیز بودیم، که آن هم به‌نوعی یک سیاست نادرست بود. بورس فضایی برای عرضه‌ی کالاهای خرد در مقیاس کلان است، نه برای فروش خودرو به‌صورت محدود و مقطعی. فروش خودرو در بورس نه‌تنها به کشف قیمت واقعی کمک نکرد، بلکه خود تبدیل به عاملی برای نوسانات بیشتر در بازار شد.

ما نباید تصور کنیم که می‌توانیم با مدل‌هایی که هیچ جای دنیا تجربه نکرده، بازار خودرو را مدیریت کنیم. این رویکردهای شتاب‌زده، نه بر مبنای علم اقتصاد هستند و نه تجربه‌ی موفقی در دنیا دارند.

در نهایت، به نظر می‌رسد دو اقدام ضروری برای اصلاح این وضعیت عبارتند از:

۱. آزادسازی تدریجی و بلندمدت قیمت خودرو با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و حمایت از مصرف‌کننده

۲. بازگشت فروش خودرو به سازوکار شفاف، مستقیم و تحت نظارت خود شرکت‌های خودروساز

اگر این دو اقدام به‌صورت هماهنگ انجام نشود، چرخه‌ی معیوب فعلی ادامه خواهد داشت و مصرف‌کننده همچنان متضرر اصلی این وضعیت باقی می‌ماند.

کارشناس خودرو

21212

منبع خبر

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران
رئال کال : مجله اقتصاد , بورس و سرماه گذاری

برچسب: اقتصاد ایرانبازار خودروتورمتولیدخودروخودروسازانسازمان بورس و اوراق بهادارقیمت روز خودرووزارت صنعت معدن و تجارت
تیم تبریز بیزیم

تیم تبریز بیزیم

تیم تبریز بیزیم تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز جهان، ایران و استان آذربایجان‌شرقی را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای خود می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید. تبریز بیزیم یک پلتفرم کاملاً‌ خصوصی بوده و تبلیغات را حق قانونی خود می‌داند. از این جهت، تمام مخاطبان و کاربران این وب‌سایت که از محتواها و آگهی‌های آن استفاده می‌کنند، بر اساس شرایط و ضوابط (قوانین) این وب‌سایت مشاهده آگهی‌ها و تبلیغات را پذیرفته‌اند. مسئولیت محتوای ارائه شده در تبلیغات، آگهی‌ها و رپورتاژها تماماً برعهده شخص آگهی ‌دهنده است.

مطالبمرتبط

تمرینات تراکتور تا دوشنبه تعطیل شد
خبر

تمرینات تراکتور تا دوشنبه تعطیل شد

سپتامبر 7, 2025
درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی یک دلال فوتبال!
خبر

درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی یک دلال فوتبال!

سپتامبر 7, 2025
خبر

بازار نوشت افزار تبریز

سپتامبر 6, 2025
امضای ۶ تفاهم‌نامه در حوزه حمل‌ و نقل ریلی توسط ایرید
خبر

امضای ۶ تفاهم‌نامه در حوزه حمل‌ و نقل ریلی توسط ایرید

سپتامبر 6, 2025
پست بعدی
بانک مرکزی: وام‌های شبکه‌های اجتماعی جعلی است

شبکه بانکی چقدر مقابل حملات سایبری آسیب‌پذیر است؟/ فرزانی: جنگ کوتاه‌تر از آن بود که اولویت‌های ارزی تغییر کنند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توصیه شده.

انجمن حجتیه و جبهه پایداری از مخالفان جدی لاریجانی هستند

انجمن حجتیه و جبهه پایداری از مخالفان جدی لاریجانی هستند

آگوست 11, 2025
۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت – آستارا تملک شد

۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت – آستارا تملک شد

سپتامبر 5, 2025

ترند 24 ساعت گذشته.

محتوایی موجود نیست
خانه - تبریز بیزیم : پایگاه بازتشر خبری استانی و شمال غرب

طراحی و تولید تبریز بیزیم : پایگاه خبری استانی و شمال غرب
تمامی حقوق برای تیم تبریز بیزیم : پایگاه خبری استانی و شمال غرب محفوظ است.

ما را دنبال کنید

دسته‌ها

  • امنیت
  • بازی
  • برنامه های کاربردی
  • تبلیغات
  • خبر
  • دسته‌بندی نشده
  • دوربین
  • سمعی
  • عکاسی
  • کامپیوترها
  • گوشی های هوشمند
  • لپ تاپ
  • لوازم
  • مایکروسافت
  • مرور

برچسب‌ها

ارز ارومیه استان آذربایجان شرقی استان آذربایجان غربی افزایش قیمت‌ها ایالات متحده آمریکا ایران و آمریکا ایران و اسرائیل بازار تهران بازار جهانی طلا بازار طلا و ارز باشگاه استقلال باشگاه تراکتورسازی تبریز باشگاه پرسپولیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی برق تغذیه حمله اسرائیل به ایران حوادث و اتفاقات عجیب خودرو دلار دونالد ترامپ رضا رحمانی روسیه رژیم صهیونیستی اسرائیل سرمایه‌گذاری صنعتی سکه بهار آزادی سکه و طلا عراق علیرضا بیرانوند علی لاریجانی فوتبال قتل قیمت دلار قیمت روز دلار لژیونر فوتبال لیگ برتر بیست و پنجم مذاكرات غيرمستقيم ايران و آمریکا مذاکرات ایران و آمریکا مسعود پزشکیان مهاباد نفت نقل و انتقالات لیگ برتر گرما یورو

تمرینات تراکتور تا دوشنبه تعطیل شد

درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی یک دلال فوتبال!

بازار نوشت افزار تبریز

امضای ۶ تفاهم‌نامه در حوزه حمل‌ و نقل ریلی توسط ایرید

خرید ویندوز 11: اصل بخریم یا خیر؟ راهنمای تصمیم‌گیری برای کاربران و مزایای لایسنس اورجینال

  • درباره ما
  • سفارش تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما

طراحی و تولید تبریز بیزیم : پایگاه خبری استانی و شمال غرب تمامی حقوق برای تیم تبریز بیزیم محفوظ است.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • اخبار
  • تبلیغات

طراحی و تولید تبریز بیزیم : پایگاه خبری استانی و شمال غرب تمامی حقوق برای تیم تبریز بیزیم محفوظ است.

به نسخه موبایل بروید